bondefrue

Å bo på en gård og leve av mulighetene der i våre dager er spennende. Vi dyrker ikke jorda tradisjonelt, men har funnet andre måter "å leve det gode liv på landet". Dette handler denne bloggen om,- derfor navnet "bondefrue". Ikke helt bonde og i allefall ikke "kjerring",- ærlig, usminket og ikke stylet er tanken at den skal være!

Brunch hos «Baker`n i Havna»

Legg igjen en kommentar

Den siste «frihelgen» 🙂 før sesongåpning på Anvik Gård tok jeg med en venninne til den hyggelige bakeren i Nevlunghavn.

De har en morsom slogen som gjør at du føler deg velkommen,- «kom som en gjest, reis som en venn». Hyggelig!

Her, som hos de fleste andre er det slik at «itj no kjæm ta sæ sjøl» som trønderene sier. Familien Thorstein åpnet bakeriet i oktober 1986 etter en kort byggeperiode. På deres egen hjemmeside har jeg klippet dette og lar det tale for seg selv:

«Bakeriet var dømt “nord og ned” helt fra begynnelsen. Vi har jobbet og slitt både tidlig og sent, men vi har klart det ingen trodde var mulig, nemlig å overleve. Nevlunghavn bakeri og conditori er en typisk familiebedrift bestående av Wenche (mor), Arild (far), Erik og Atle (sønnene). De har alle vært med fra begynnelsen.»

Videre forklarer dette hvorfor «Havna» er så heldige å ha en baker hele året: «Bakeriutsalget er en typisk “sommerbutikk” med dagsomsetning i juli som ukeomsetning i januar.» Og dette er vel typsik for mange små turiststeder over det ganske land, enten det er vinterdestinasjoner i innlandet eller det er sommerparadis langs vår langstrakte kyst.

Kanskje burde jeg oftere ta meg tid til en tur innom «Baker`n»……det bør iallefall ikke stå på prisen,- 120,- for en stor baguette med masse tunfisk-salat og en skikkelig utskeielse,- NAPOLEONSKAKE 😉 + så mye kaffe jeg orker. Jeg dro rett hjem og tok en lang tur med Birk,- godt for linjene, godt for bikkja!

 

IMG_1648

IMG_1655

Legg igjen en kommentar